هم اکنون برای رسیدن به اهداف جهانی بیماری های قلبی اقدام کنید

24نوامبر 2020- بیماریهای قلبی عروقی همچنان دلیل اصلی مرگ و میر در اروپا است و اهداف بیماری قلبی سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا سال 2025 محقق نخواهند شد، مگر اینکه اقدامات فوری در این زمینه انجام شود. این یافته های گزارش انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) است که امروز منتشر شده است.

سند "قلب و عروق واقعیت های 2020" خلاصه ای از آخرین آمار مربوط به بیماری های قلبی عروقی (CVD)در اروپا است. این سند آمار افراد مبتلا به بیماری های قلبی، میزان مرگ و میر و میزان عوامل خطر از جمله چاقی، دیابت و فشار خون بالا را ارائه داده است.

مقایسه ی داده ها با گذشت زمان روندهای نگران کننده ای را نشان می دهد که بعید به نظر می رسد اهداف بیماری های غیرواگیر(NCD)  سازمان بهداشت جهانیبرای سلامت قلب و عروق در جهان را برآورده کند.

دکتر Kluge، مدیر منطقه ای WHO در اروپا، گفت: ما نمی توانیم از این شرایط راضی باشیم. اختلال در بهداشت و درمان در طی بیماری همه گیر COVID-19 اهمیت حفظ خدمات برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی را برجسته کرد. دسترسی به داروها و فن آوری های ضروری CVD،در سراسر اروپا بسیار متفاوت است، کار بیشتری برای دستیابی به پوشش بهداشت جهانی نیاز است. من مشتاقانه منتظر همکاری با متخصصین قلب و عروق و سیاستگذاران اروپایی برای حل این مسائل هستم.

در اروپا، بیماری های قلبی عروقی به ترتیب 47 و 39 درصد از کل مرگ و میرها را در زنان و مردان سبب می شود.WHO خواستار کاهش نسبی 25 درصدی مرگ و میر زودرس ناشی از CVD تا سال 2025 (در مقایسه با 2010) شده است. گزارش امروز نشان می دهد که در کشورهای با درآمد بالا در اروپا، مرگ زودرس ناشی ازCVD (زیر 70 سال) از سال 2010 در زنان 9 درصد و در مردان 11 درصد کاهش یافته است. اما در کشورهای با درآمد متوسط​​، نرخ ها فقط 8 درصد برای زنان و 2٪ در میان مردان کاهش یافته است و این آمار رسیدن به هدف سازمان بهداشت جهانی را غیرممکن می کند.

عوامل عمده خطرCVD از جمله چاقی و دیابت شیوع بیشتری دارند. از هر پنج بزرگسال اروپایی بیش از یک نفر چاق است. سازمان بهداشت جهانی خواستار توقف افزایش دیابت و چاقی شده است (بین سالهای 2010 و 2025). با این حال ، از سال 2010 تا 2016 ، شیوع چاقی در میان زنان از 20.4 درصد به 22.8 درصد و در میان مردان از 19.2 درصد به 22.3 درصد افزایش یافت- چنانچه این روندها معکوس نشود، هدف سازمان بهداشت جهانی محقق نخواهد شد.

در همین حال، میانگین شیوع دیابت از 3.2 درصد در سال 2010 به 4.2 درصد در سال 2015 افزایش یافته است- یک افزایش 28.5 درصدی در کشورهای با درآمد متوسط که ​​بیشترین آسیب را دیدند: در آنجا شیوع دیابت 37٪ افزایش یافته است (در مقایسه با 12.4 درصد در کشورهای با درآمد بالا). بر اساس این آمار بعید بنظر می رسد که هدف سازمان جهانی برای دیابت، به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط​​، محقق شود.

فشار خون بالا مهمترین علت جهانی مرگ زودرس است، تقریباً 10 میلیون مرگ در سال 2015 ، به دلیل بیماری ایسکمیک قلب( 4.9 میلیون نفر) و سکته مغزی (3.5 میلیون نفر) ثبت شده است. هدف سازمان بهداشت جهانی، کاهش نسبی 25 درصدی فشار خون بین سالهای 2010 و 2025 است. شیوع متوسط ​​فشار خون بالا در اروپا در سال های 2010 تا 2015 ، به میزان 8.4٪ برای زنان و 5 درصد برای مردان کاهش یافته است، بنابراین بعید است که این هدف برآورده شود مگر اینکه این روند تغییر کند.

علیرغم بار سنگینCVD ، توجهی که تصمیم گیرندگان به بیماریهای دیگر می کنند، به CVD نمی شود. به همین دلیلESC  خواستار تدوین استراتژی های ملی است که همه ی جنبه های سلامت قلب و عروق را پوشش دهد: پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی- این اقدام برای رسیدن به اهداف WHO ضروری است. گزارش امروز، سیاست گذاران محلی را قادر می سازد تا عملکرد کشور خود را ارزیابی کرده و مناطقی را که خواستار توجه بیشتر هستند، شناسایی کنند.

پروفسور Stephan Achenbach ، رئیس ESC، گفت: پیشرفت در درمان و مدیریت بیماری های قلبی و سکته مغزی با افزایش و پیر شدن جمعیت، متاسفانه با بدتر شدن اپیدمی های چاقی و دیابت نوع 2 خنثی می شود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که همه به دستورالعملهای مراقبت های قلبی عروقی دسترسی دارند و مهمتر از همه، باید به سبک زندگی ناسالم از جمله رژیم غذایی نامناسب و کمبود فعالیت بدنی توجه کنیم. جلوگیری از بار بیشتر بیماری های قلبی و سکته مغزی نیاز به یک تلاش بزرگ توسط یک ائتلاف گسترده از طرف های ذینفع دارد: به ما در این تلاش بپیوندید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-global-heart-disease.html